Sidor

tisdag 26 oktober 2010

Trip to China


Kina. Bara uttalet känns mystiskt och mytomspunnet. Landet där alla går omkring i den gröna eller blå partiuniformen och den lilla "Emil" mössan på huvudet. Tusentals cyklar och Maos lilla röda syns överallt......... eller kanske inte alls! Det var nog så för 20 år sedan. Nu är det en massa bilar och lyxområden med mycket shopping. Smog och försäljare som vill lura av dig pengar överallt, men också mycket fina kulturområden och väldigt god mat.

Vi kom till Xian via Peking för att se på Terrakottaarmén. Två dagar var avsatt för detta. Xian var väldigt dimmigt (läs: Smog) och intensiv. En liten stad på ca 8 miljoner invånare. Vi bodde bra mitt i stan och det blev en kvällspromenad innan sängdags. Vi åkte till Terrakottaarmén på morgonen och var där i ca 4 timmar. Det som jag bara läst om fick jag äntligen se i verklighet. Känslan är naturligtvis svår att beskriva men det var mäktigt och imponerande, särskilt när man hittat många fler soldater i alla riktningar kring den gravkammare som den Kinesiske Härskaren blev begravd i. 8000 soldater finns för närvarande och vi fick se 2000 av dessa. Övriga "kammare" är stängda för allmänheten. Vi besökte en statsägd fabrik där de tillverkar Terrakotta figurer och frestelsen blev stor att köpa en. Det blev en "Officer" i lagom storlek som ett minne från Xian. Vi åkte sedan vidare till Peking, en flygresa på drygt 2 timmar.
Peking är stort och intensivt. Vi bodde på Sheraton och det var ett bra hotell. Vi besökte naturligtvis den Förbjudna Staden och Himmelska Fridens Torg. En mycket intressant guidad tur där man på plats insåg storleken och den dynamik som detta område präglat Kinas historia. Drygt 9500 rum fanns i området, fantastiskt arkitektur, marmor och träd som är mer än 500 år gamla. Mäktigt är det enda ord som jag kan beskriva det sammanlagda intrycket. Vi åkte sedan till Silk Market. För dem som varit i Peking så är detta ett shopping ställe som har allt till mycket låga priser, om man kan pruta. Det gjorde vi...
På kvällen fick vi tips från den svenska ambassaden om en restaurang som bara låg kring hörnet om vårt hotel. En lokal krog som hade en fantastiskt mat. Kinamat i allra högsta klass till ett otroligt lågt pris. Vi gick dit två gånger under veckan.

Förutom shopping så var vi också på den svenska ambassaden och fick där en brief om Kina och Kinas roll i Korea. En nog så viktig och intressant stund på dagordningen för veckan.

Vi åkte naturligtvis till den Kinesiska muren. Tyvärr så var det ganska dimmigt denna dag så effekten av den ringlande muren infann sig tyvärr inte. Muren var ändå en mycket imponerande upplevelse och delvis även mycket brant. Vi åkte linbana upp och gick omkring i ca 2 timmar innan vi tog oss ned igen. Det var meningen att vi skulle åka Rodel men det var lite för fuktigt i luften och det var då förenat med en viss risk så banan var stängd. Det blev linbana igen. När man stod uppe på muren och såg muren ett par hundra meter bort så var det också en enorm känsla med inslag av stor respekt för all de som arbetat och slitit för att färdigställa den. Drygt 650 mil mur. Från New York till San Francisco! För att skydda sig mot "de andra". De "andra" var mongolerna om jag förstod det rätt. Att få stå på muren har varit en barndomsdröm och det är skönt när saker går i uppfyllelse. Det blev mer shopping under seneftermiddagen och nu är även Sofie mycket nöjd.....

Vi åkte också förbi Olympia stadion, fågelboet, och senare till sommar Palatset. En fantastisk kulturell skatt som finns med på UNESCOs världsarvs lista. Vi promenerade omkring i ett par timmar och var än en gång mycket imponerade över det kinesiska arvet till oss övriga. Buddha statyer omgivna av en makalös arkitektur och träd som var mer än 500 år gamla. Det är häftigt att vara i Kina. Vi avslutade vår kulturella ansats med en Mc Donalds måltid strax utanför ingången till Sommar palatset. Nutid möter dåtid på ett väldigt tydligt sätt.

Vi landade i Seoul, Syd Korea under söndagen eftermiddag och Julia sträckte upp händerna och sa " äntligen är vi hemma i Korea igen". Kompisar och lekplatser var ganska efterlängtade.
En mycket intressant och lärorik resa för oss alla. Om fyra veckor åker vi till Japan. Då är det Tokyo, Kyoto coh Hiroshima som står på programmet. Det ser vi fram emot.




söndag 17 oktober 2010

Besök och Inspektion i bergen

Veckan har gått fort. Besök av nästa års chef för den svenska delegationen med fru var på besök i SydKorea. Programmet var fulltecknat för dem men vad jag förstår så var dem nöjda med upplägget. Det var två trevliga och glada personer som jag hämtade upp i Seoul på måndagsmorgonen och körde upp till Panmunjom. Jag var med de två första dagarna, för jag skulle åka iväg på en Inspektion av GP-OP (Sydkoreanska posteringar i DMZ) under onsdagen tom fredagen. De förband som skulle besökas hade sina ställningar i den mittre delen av DMZ. Det var två mycket trevliga och spännande dagar. Äntligen var man ute på vägarna igen och minnen av otaliga patrulleringar på den afrikanska stäppen och djungeln gjorde sig påmind. Det var trevliga människor som jag träffade under resan. Professionella, disciplinerade och motiverade. Ser man sin fiende dagligen i kikaren så kanske motivationen är ganska uppenbar.
Naturen var fantastisk. Påminde till del av bergen i Etiopien-Eritrea. Naturen är orörd då ingen på 60 år har varit inne i DMZ. Minfälten fanns överallt och respekten för det orörda området var tydlig. Gränsområdenas linjer i terrängen gick genom berg och dalar, kors och tvärs. Ingen kommer igenom dessa taggtrådar. Luften var ren och frisk. Jag njöt av varje sekund. Inspektionen var också väl genomförd. Vår, NNSC, uppgift är att observera och verifiera att inspektionen genomfördes så som det står angivet i Arminstice Agreement och UNC (FN Kommandot) riktlinjer. Det gjorde det också på ett mycket bra sätt.
Jag ser fram emot nästa gång som jag får åka ut igen. Nu skall jag till Kina och se Terracotta armén samt Peking med muren och förbjudna staden. En sväng till Silkmarket blir det också. En hel vecka med fru och barn. Det ser jag också fram emot.



lördag 9 oktober 2010

Besök från Sverige

Vi har under förra veckan haft en stor medaljutdelning till sex av våra anställda. De fick Nordstjärnemedaljen. Den delas mycket selektivt ut av kungen till utlänningar som gjort stora insatser för Sverige. Ambassadören var här och delade ut medalj och diplom. Allt var inramat med trumpetare, musikband, försvarsministrar , Briefing, coctails och en härlig svensk-koreansk lunch. Tyvärr kunde jag inte vara med då jag var på läkarbesök hos en ryggspecialist i Seoul. Jag planerade i alla fall programmet och det verkar som alla var nöjda med genomförandet. Enligt Christer, min chef som ringde upp mig under onsdagskvällen, var i alla fall han mycket nöjd med dagen. Det kändes bra.


Vädret verkar äntligen ha stabiliserat sig. Det är soligt, torrt och behagligt varmt ute. Koreanerna har börjat att ta på sig mer kläder (förutom alla unga koreanska damer som har kjolar med längden -10 cm) och A/C är frånslagen i bussar och T-Banan. Det är nu en härlig tid. Något annan som varit härligt under veckan är att jag/vi fått besök av min älskade föräldrar. De har tagit sig den långa vägen från Västkusten till Korea för att hälsa på oss under 9 dagar. Det var 4 månader sedan jag såg dem sist och det värmde i hjärtat när jag så dem komma ut från Gate C på Inchon flygplats. Julia hade väntat på farfar och farmor länge nu och hon bar mycket glad när vi väl stod utanför hennes klassrum för att hämta upp henne.


Jag hade tagit ledigt denna torsdag för att hämta dem och fixa till ID kort. Planen var sedan att ta en tur på basen för att få en översikt hur det ser ut. Under fredagen åkte vi upp till Panmunjom så det var bara att ta på sig arbetskläderna igen. De ville ju gärna komma upp till Panmunjom för att ta del av den historia och den verklighet som utspelar sig här. Jag hade ordnat en tur i området så de fick se Conference Row, Bridge of No Return och OP Dora som är en postering med en mycket bra utsikt över Nord Korea. Det blev sedan koreansk middag i den svenska klubben tillsammans med min kollega Stefan och hans familj. Stefan var VB under helgen. Vi åkte tillbaka till Seoul på lördag em med tåg/t-bana.


Det regnade delvis under söndagen så vi åkte till fiskmarknaden och Namdemun market under dagen.


Namndemun är en marknad som är härligt intensiv och det blev lite handlat denna dag. DEt blev även lite provsmakning av koreansk hemmalagat godis som gillades av någon, andra inte... Jag åkte sedan upp till PMJ för att jobba under två dagar igen och var åter hemma i Seoul på tisdag kväll. Det blev som vanligt mycket arbete i PMJ och jag upplever att jag sitter från morgon till sena kvällen i en ständig arbetsmode.


Jag hade sedan endast två lediga dagar med mina föräldrar. Det blev intensiva dagar med mycket besök i staden. Det kändes roligt att få ta hand om mamma och pappa och att få vara tillsammans ett tag. Jag tror att vi sett det viktigaste ställena i Seoul även om det bara är en bråkdel. Målet var att få en bild av ett Seoul som är så skiftande i sin karaktär. När vi var uppe i Seoul Tower kunde vi se hela Seoul och man fick en bra överblick över staden och kompasssriktningen till andra städer. Jag fick sedan åka upp till PMJ på fredagsmorgonen och inte på em som jag hade hoppats på. Sofie fick vara värd de sista två dagarna när jag nu är åter i PMJ och jobbar igen.


Tiden har gått fort. Vi har snart gjort 1/3 av missionen.

Utlandstjänst skall vara en naturlig del av sitt arbete inom Försvarmakten skrivs det i tidningarna. Konstaterar åter igen (efter 5 missioner och 3 år utomlands för Försvarsmakten) att mail från arbetsplatsen är mycket låg och när man kommer tillbaka så undrar förmodligen personalavdelningen och regementschefen var man varit.......igen.


Jag har lite intressanta saker framför mig de kommande veckorna. Nästa vecka får vi besök av den person som skall ta över som delegationschef under nästa år. Har planerat hans program under en längre tid och utgår nu från att allt skall fungera väl. Under denna vecka skall jag iväg på en inspektion som kommer att geografiskt vara i den mittre delen av SydKorea, naturligtvis i DMZ. En inspektion som varar i tre dagar, så jag missar det mesta av besöket nästa vecka. Veckan efter åker vi till Kina. Det blir Xian med terrakottaarmén samt Peking med kinesiska muren och allt annat som en turist gör. Information från ambassaden i Peking är också inplanerat. Efter det så kommer Sofies mamma, syster och systerdotter på besök. Det blir också mycket trevligt. Jag skall vara VB under den perioden och är hemma under två dagar. Det gäller att hålla sig undan med 5 stora och små kvinnor är i huset........



onsdag 29 september 2010

Tema Nord Korea


Ett kort taget från nord koreansk sida. Ett ganska unikt kort då det inte är många som kommer till Norra Panmunjom. Det var en kvinna som våra alp bröder kände som var på besök på den "andra" sidan och hon skickade denna bild. Jag står till vänster i denna bild med dålig upplösning.

Har också varit på besök hos en rygg specialist i Seoul. Nu behöver jag inte längre opereras. Jag känner inte av smärtan lika mycket efter vår bilolycka för några veckor sedan. Får hoppas att det inte blir värre och att jag blir helt bra från skadan.

Nu har jag ledigt någon dag och förberedelserna inför mina föräldrars besök är igång. Det blir lite bilder och uppdatering under helgen igen. Bifogar ett kort till. Black Hawk helikopter med Nord Korea bakom och deras uppbyggda fejkby. Det var denna helikopter som jag var uppe i för några veckor sedan. Det kanske kunde vara kul att hem till Lv6 och jobba igen.....eller inte...



söndag 26 september 2010

DMZ


















Vi har haft flertalet intressanta besök i veckan. Det var den svenske ambassadören i fredags. En mycket trevlig karl. I söndags var den norska vice försvarsministern här.Jag har mest annars arbetat med att få till en medaljceremoni som tillsammans med ett besök av Korea veteraner, skall gå av stapeln här i PMJ den 29 september. Det var meningen att Sten Tolgfors skulle komma hit men han avbröt sin resa hit i sista stund. Medaljen som skall delas ut är Nordstjärnemedaljen. Den delas ut till utlänningar som gjort stora insatser för Sverige. Det är 6 stycken anställda som skall få medaljen, efter ett gott arbete av min företrädare och den svenske ambassadören. Det är är kungen som bestämt att de skall bli förlänade denna medalj. Stort tycker jag. Jag själv kan inte deltaga denna dag då jag är på konsultation hos en ryggexpert i Seoul för en eventuell operation. Det är synd att det är samma dag då det är jag som planerat och ansvarat för programmet. Det hade varit roligt och hedrande att få vara med om medaljutdelningen. Min roll i det hela är ju obetydlig och ingen är ju ovärderlig.


Korea visar sig nu från sin bästa sida. Det är behagligt varmt, torrt i luften och solen lyser över det bergiga landskapet. Det är också väldigt klart och bergen lång bortanför den stora staden syns mycket tydligt. Jag har nu varit i Korea i 3 1/2 månad. Jag har kommit in i arbetet väl och vet vad som skall göras. Det finns naturligtvis mycket att utveckla i arbetet och finner mig i att det blir del 2 i min vistelse här. Reflektionens timme infinner sig alltid när jag går och lägger mig. Jag har många ideér i huvudet. Sängdags är normalt vid 2300 för mig. Arbetsdagen har då nått sitt slut. Jag har varit ledig i 4 dagar sammanlagt. Helgerna är som oftast ledigt när man inte går vakthavande befäl. Då är man uppe i Panmunjom. Förra gången jag var ledig var vecka 5 när jag var i Sälen. Det skulle vara skönt med en vecka ledigt och bara få promenera på en strand.


Mamma och Pappa kommer nu i slutet av veckan till Korea och hälsar på mig. Efter lite trixande så fick jag till några dagars ledigt med dem och det ser jag fram emot. Det blir två dagar denna vecka och lika mycket nästa vecka. Jag skall då försöka se till att de får en trevlig upplevelse av Korea. Julia längtar också mycket efter farmor och farfar. Det gör jag med.


Julia är väldigt duktig i såväl skolan som hemma och med andra. Hon utvecklas så fort nu så vi hinner knappt med. Hon har också fått lite nya kompisar som hon leker med. Barnen är både från Korea och USA. De koreanska barnen är lite lugnare...... Julia sitter med läxor varje dag och hon klagar ingenting gällande det. Snarare tvärtom, hon tycker det är roligt. Roligast är ändå att springa ut och leka tack och lov. Nu har ju hon också fått kompisar som leker på hennes åldersnivå vilket gör mig glad. Hon är mån om alla och omtänksam. Det har också hennes skolfröken vittnat om. Vi får hoppas att det håller i sig under året. Julia och Sofie var uppe och hälsade på mig i helgen då jag var VB. Det var ett härligt sommar väder och vi spelade boule, golf och bordtennis. Vi åt hummer, oxfilé och så fick vi glass till efterätt varje dag. Julia fick ta ett kort vid gränsskylten som är vid vår camp. Det är den skylt som markerar MDL och därmed gränsen mellan Nord -och Syd Korea. Det var en mysig helg.


söndag 19 september 2010

Polen besök samt resa till Busan och Pohang.


Det har varit en intressant och spännande vecka. Varje år, 1-2 gånger, kommer den polska delegationen till NNSC till Panmunjom för att gå igenom alla rapporter och därefter skriva på "årsbokslutet". Det är viktigt då de företräder nordsidan enligt Armistice Agreement. Jag hade förberett alla handlingar mycket noga och allt gick bra. Samtliga delegationschefer skrev på handlingarna och de har därmed vunnit "laga kraft". I samband med att Polackerna är här har man olika möten samt en gemensam resa som den koreanska Generalen i UNCMAC bjuder in till. De hade planerat en tre dagars tur som gick till Busan och Pohang. Dessa två ställen ligger i sydöstra och östra delen av SydKorea.

Det var ett mycket ambitiöst program som var planerat. Vi besökte en av världens största försvarsindustrier (med kopior som CV 90 och Hägglundsvagnar...) , Hyundai, järnmalmsindustrier, Fartygsbesök, UN War Memorial med kransnedläggning, Korea Marinkårsförband och natureservat.

Vi började med att ta plats i en Hercules som flög oss till Busan. Det blev sedan buss till de olika ställena. Att beskriva allt i detalj skulle ta för lång tid men sammantaget så var det en mycket bra mix av det moderna Korea med en stor framtidstro, det oroliga Korea med en enormt stor och slagkraftig försvarsmakt samt en inblick i det ålderdomliga Korea med traditioner som går mycket lång tid tillbaka. Jag har lärt mig mycket under dessa dagar. En sak slog mig: Vi skojar ofta om koreansk kvalitet. När vi besökte Hyundai insåg jag att vi alla har haft fel i våra antaganden. Kvaliteten är mycket imponerande under hela produktionsledet.

Jag har också genomfört en landstigning på den koreanska halvön. Det är inte många svenska som gjort det kan jag tänka mig....... Ut på vattnet med den Koranska Marin Kåren och full fart in mot land. De ville visa sin förmåga att använda sina stridsfordon även på havet. En intressant upplevelse kan jag erkänna. Veckan avslutades med en trevlig helg med familjen. Grill, marknader, bio , samuraj uppvisningar mm.
















tisdag 7 september 2010

Skoldags för fröken Grundevik

Det var en stolt far och en mycket förväntansfull dotter som vaknade upp i Seoul denna tisdags morgon. Idag tisdag började Julia "nollan" på den amerikanska skolan (Elementary School). Vi har köpt in en massa prylar som hon skulle ha med sig denna dag. Man kan inte välja själv utan det finns färdiga paket att köpa, allt från pennor till näsdukar. Julia hade valt ut sina kläder själv och färdigställt sin matlåda ( ja, här får man ta med sin egen mat) och ryggsäck.
När vi kom fram med bussen, som gick från vår bostad direkt till skolan, stod militärpolis och stoppade bilar så att bussen och alla barn kom fram. Nåde den som kör med en bil när en skolbuss eller barn är i närheten på en amerikansk bas. Vi känner oss mycket trygga här gällande trafiken.

Julia blev upplockad av en av de två fröknarna och barnen gick i kolonn till klassrummet. Där fick Julia sin plats och fick hänga av sig sina saker. Då sa fröken att alla föräldrar kunde lämna klassrummet för att hämta sina barn klockan 14.30. Vi blev något snopna men det fanns inget förhandlingsutrymme. Jag sa till Julia att jag sitter utanför klassrummet hela dagen om hon skulle behöva någon hjälp. Hon kom aldrig.

Jag såg henne gå med sin klass till matsalen där hon hade valt att ta med sig pasta, skinka, gurka och oliver, dricka samt ett äpple. Dem gick i raka led och ingen fick prata. Disciplinen är hård här och barnen får lära sig veta vem som bestämmer redan den första minuten. Fröken, som heter Ms Gonzales sa att vi är välkomna att deltaga på lektioner först om 2-3 veckor. Det handlar om att skapa trygghet, ordning och reda samt att ingen blir utanför under denna tid. Det var två barn till som inte kunde engelska och de samt Julia skall få gå på engelska utbildning när de andra barnen får lära sig spanska. Pappa Rick tyckte att det räcker med att lära sig engelska och koreanska när man är 5 1/2 år.
Belöningarna för goda resultat är godis och/eller papperslappar som man samlar på sig. Dessa får man om man varit duktig, och efter 20 lappar så får man en present. Presenten brukar oftast vara godis eller ett presentkort på Burger King....... Det är bara att ställa in sig i ledet och inse att den amerikanska och svenska skolan har vissa kulturella skillnader. Julia var glad när hon kom ut från klassrummet under em. Hon tyckte det var kul och fröken berömde henne för att hon var duktig och villig att lära. Julia knöt kontakter direkt med de andra barnen. Hon är ju lätt att ha att göra med och är en social begåvning med ettpositiv förhållningssätt. Hon vill ju gärna ha nya kompisar att leka med i sin egen ålder. Dagen avslutades med ett besök i poolen där det hoppades från trampoliner och simning på djupt vatten. Det blev en belöning på amerikansk sätt- en stor glass för en väl genomförd dag. Pappa är stolt som en tupp.