Sidor

söndag 1 augusti 2010

Camping, Bell Hill, Armistice Agreement Day och en spruta i ryggen.


Veckan har varit av skiftande karaktär. Jag hade lovat Julia att vi skulle campa i helgen på vår balkong. Har man lovat så har man. Ut med "tältet", madrasser, dricka, popcorn och Nintendospel så låg vi i alla fall på balkongen på kvällen. Sofie låg inomhus. Det var nästan 30 grader ute vid 23.00 på kvällen och vindstilla. Trodde att Julia skulle säga "nu går vi in" men icke. Klockan 04.00 började cicaderna att dra igång sina sirener och jag låg vaken tills 0700 då Julia vaknade och ville frukost ute på balkongen. Får erkänna att det hade varit skönare för min rygg att vara inomhus över natten men vad gör man inte för att se ett lyckligt barnansikte som skiner upp efter en natt i tältet och säger "detta gör vi om nästa lördag Pappa".


Vår chef Christer kom tillbaka efter en flera veckor lång semester i Sverige. Han hann knappt landa in i Korea förrän han fick leda en ceremoni som vi kallar Bell Hill. Det är då vi ringer ut de gamla delegaterna med 12 slag (=antal månader i tjänst i Korea) och ringer in de nya med ett slag. Vi står på en kulle med ett klocktorn i mitten. Christer höll ett litet tal och efter det var Ulf och Stefan de nya delegaterna och Johan och Dennis får vara i baksits. Ceremonin är viktig då det formella ansvaret överförs till de nya delegaterna. Det är nu delegation 2010-2011 på allvar kan börja arbeta.

Den 27 Juli 1953 skrevs det militära vapenstilleståndsavtalet på mellan FN Kommandot (UNC) och de NordKoreanska/Kinesiska aktörerna (se min beskrivning till höger i bloggen). Denna händelse firas varje år och det är i år 57 år sedan avtalet nu skrevs på. Avtalet ger ju NNSC den juridiska grunden att få vara i området och verka som neutral part. Vi hade en stor samling i T1 som är NNSC lokal på Conference Row i Panmunjom. Alla chefer inom UNC och representanter för SydKorea var närvarande men inga från NordKorea då de inte längre erkänner AA. Det var också en mängd ambassadörer och självklart media. Efter tal och skål arrangerade NNSC en lunch i vår matsal. En fantastisk buffé med både kalla och varma rätter samt ett imponerande dessertbord. Det var mycket väl arrangerat och intressant att få träffa alla de som är med i beslutsprocessen in denna mission.

Jag åkte sedan ned till Seoul för att kunna vara på sjukhuset tidigt dagen efter. Jag har fått ont i ryggen och benet (Ischias) och det har pågått en tid och det har inte blivit bättre. Efter besök hos läkare så beslöt dem för att ge mig en spruta in i ryggen. De vill att jag gör först en magnetröntgen för hitta exakt ställe och därefter ge mig en "rejälare" dos för att inflammationen skall ge med sig. Nu beslöt dem ändå att ge mig en "universalvariant" och upplevelsen var väl inte så där jättekul. Det var som ett tandläkarbesök med en borr som kom nära nerven. Det blev i alla fall bättre och jag smärtan har lagts sig med 50% ungefär och det är skönt.

Arbetet fortsätter med att försöka att skapa struktur. Med Ulf och Stefan ombord nu så tror jag att det blir lite lättare eftersom vi skall vara här i ett år tillsammans. Vi måste då finna gemensamma lösningar på uppkomna situationer. Sofie och Julia har funnit sig väl tillrätta och det är mycket skönt. Sofie har gjort ett mycket förtjänstfullt jobb under veckan med att stötta Ulf och Stefans familjer. Julia har hittat ett jobb med Stefans dotter att gå runt och rasta hundar i området. De springer omkring hela tiden med en hund i koppel. Efter lite frågor så får de visst lite betalt också...... i glass och kakor så jag förstår att dem tycker att det är en bra affärsverksamhet.

Vi var också på ett tempelbesök samt ett koreansk SPA under förra helgen. Mycket märkligt ställe men ändå inte. Varm och skönt i de olika tunnorna och gemensamma delarna men i övrigt så gick och låg alla nakna överallt, helt ogenerat. Julia gillade det så mycket att Sofie och hon har varit där i veckan igen. Här gäller det att ha lite Cultural Awareness utbildning innan! Veckan avslutades med en gemensam middag inne på basen i fredags kväll idag söndag har de gamla åkt hem. Jag åkte upp till Panmunjom i lördags och är Duty Officer. Veckan som kommer är också spännande. Jag skall flyga helikopter (Black Hawk) under hela onsdagen i syfte att inspektera den södra gränsens markeringar till DMZ. Det ser jag fram emot.







lördag 24 juli 2010

VB i Panmunjom, Clinton och ett viktigt möte


Veckan har innehållit det mesta och av varierande karaktär. Jag gjorde min första DO helg (Duty Officer) förra helgen och familjen kom upp med med tåg. Jag hämtade upp dem i en förort till Seoul (Munsan) med min chaufför och sedan åkte vi igenom alla gränskontroller upp till Panmunjom. Det regnade hela helgen ganska intensivt vilket medförde att vi inte kunde vara ute så mycket. Det är skönt att vara i Panmunjom. Det är tyst, behaglig värme och bättre luft. Sofie kunde ta det lugnt då allt är serverat under dagen av våra kockar. Julia sprang omkring och gjorde rumsbesiktningar. De var hos mig från fre-sön em, sedan åkte de tillbaka till Seoul igen. Jag kommer att vara DO ungefär en gång i månaden och de kommer att komma upp de flesta gångerna om inget annat roligt är inplanerat i Seoul. Det är ju lite mer att göra för Julia i Seoul...

Hillary Clinton och försvarsministern Gates var på ett besök i Onsdags. De var på besök till gränsen i Panmunjom där Clinton också passade på att göra ett officiellt uttalande om USAs position gällande stödet till SydKorea och hur de ser på NordKoreas förhållningssätt till kärnvapen mm. Allt intensivt bevakat av världspressen. Det var spännande att se henne (dem) så nära då. Det var också hennes först resa till Panmunjom och gränsen. Jag fick för övrigt ett "Coin" av Försvarsminstern Gates om man nu gillar sådant. Fick också skaka tass med general Sharp som är en fyrstjärning General och den som är högsta chef för alla de militära styrkor som är här. Fick ett "Coin" av honom också....


Det har också genomförts ett möte mellan nordkoreanska militära företrädare och FN kommandot under veckan. Man förbereder ett annat möte i närtid som skall hållas på "högre" nivå mellan parterna och detta möte var då ett förmöte. Jag kan naturligtvis inte berätta om vad man diskuterar eller mer gå in på detta (finns naturligtvis att finna på internationell och nationell media.Se länk:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/obama-vill-ha-toppmote-om-nordkorea-1.1141980)
Det är naturligtvis positivt att det genomförts ett möte mellan parterna. För oss som arbetar här blir det mer påtagligt då vi ser människorna live så att säga. Det var första gången på snart 2 år sedan ett sådan möte sist hölls.

Vår nya alternat Ulf och tillika ställföreträdande chef samt den nya kvartermästaren Stefan har anlänt under veckan med sina familjer. Det har jag sett fram emot. De "skolas" nu in denna veckan och tar sedan över sina vefattningar nästa vecka under en liten ceremoni som vi har inom den svenska delegationen. Den nya delegationen är då i tjänst. Det skall bli kul att resan med uttagningar, träffar, utbildningar äntligen är framme till den punkt där vi skall ansvara fullt ut för verksamheten här i Panmunjom i SydKorea.

Det är nu äntligen helg och jag är hemma i lägenheten i Seoul med min lilla familj. Det är skönt. Vi skall ut på utflykter i helgen och kommer att ha fullt upp. Sofie har stöttat Ulf och Stefans familjer på ett mycket bra sätt. De är självklart trötta efter resan och de många nya intrycken så jag förmodar att denna helg blir lugn för dem. Det tar en vecka innan man är jetlegad och kan börja funka i denna intensiva, fuktiga och varma miljö.



tisdag 13 juli 2010

5 cm från Nord Korea


En intressant dag. Vi (jag till höger och min kollega David från Switzerland till vänster) skulle lämna över en inbjudan till den nordkoreanska armén. Ingen kom..... Stod i 5 minuter 5 cm från gränsen bevakad av sydkoreanska soldater ifall något skulle hända. Ännu en dag i ett mycket spännande område i världen.

söndag 11 juli 2010

Lotte World i Seoul


Idag, lördag, var det utflykt till Lotte World i Seoul. Julia har fått hänga med till en massa marknader och annat nu de senaste veckorna så vi bestämde att vi skulle ha en "Julia dag", där hon bestämde aktiviteter och mat. Jag visste att Seoul hade mycket att erbjuda och efter lite letande på nätet och i "folkmun" så blev det svårt att välja. I Seoul finns allt man kan tänka sig och lite till. Ett äventyrsbad (Carribbiean Bay) med kilometer långa tunnlar, konstgjorda vågor på konstgjorda stränder- inomhus som utomhus. Det finns en park om kallas Everland (www.everland.com) där detta äventyrsbad finns. En veckas vistelse är att rekommendera om man vill göra allt. Zoo, Childrens Grand Park mm. Julia valde denna dag Lottes World. Det är världens största inomhuspark samt en utomhuspark (Magic Island) som är som Liseberg. Inomhusparken var enorm och helt galet häftig. Det är som en blandning av Disney world och Kalle i Chokladfabriken. Julia var alldeles salig och vi var där i 7 timmar. Julia blev också uppmärksammad av koreanerna. Hon blev fotat och alla skall hälsa. Vi har märkt av detta beteende ganska ofta. Koreanerna fotar, de står bredvid oss och tittar när vi äter mm.
Vi startade dagen med en ballongfärd genom inomhusparken (se video nedan).

Lotte är ett företagsnamn (www.lotteworld.com) och de har också stora köpcentra (NK, fast större med mer Prada och Gucci prylar!) Vi hann bara med lite grand denna dag så vi kommer att åka tillbaka igen om ett tag. Nästa anhalt i Juli blir Caribbean Bay och Everland. Det ser jag fram emot.


Idag söndag blir det att ta det lugnt. Jag skall till PX (duty free shop) här på basen för att titta på grillar och lite annat. Vi får Martin på besök i kväll på middag. Martin är min kollega och vi bor grannar. I morgon måndag bär det av igen för PMJ, men först skall jag på ett läkarbesök för min rygg (då jag haft ont ett tag).


fredag 9 juli 2010

Äntligen helg







Nu är det äntligen helg. Då får det bli lite lek i lekparken för stora och små. Den röda byggnaden är vårt HQ och sovrum i Panmunjom. Bilen är en tjänstebil som tar oss till och från Seoul till Panmunjom. Seoul är en mycket ren stad. Man kan inte finna ett enda papper på gatan eller något klotter på väggarna. Hygienen är mycket hög. Offentliga toaletter är ett exempel på detta. Bilden visar "extra" rengörningsanordningar som man kan använda.... Det gäller att inte trycka på fel knapp!

torsdag 8 juli 2010

Lite nya bilder från helgen



Livet rullar på här i Syd Korea. Jag arbetar under veckan och är mestadels i Panmunjom. På onsdagar åker jag ned till Seoul för att utföra ärenden på basen och den svenska ambassaden. Jag får då en kväll och natt hemma med familjen vilket känns väldigt bra. Under förra helgen var vi ute på marknader och andra sevärdheter i Seoul. Vi vill gärna lära oss så mycket som möjligt om Seoul så vi är alltid ute på utflykter. Vi hittade en härlig affär med ett stort utbud av matvaror, t ex hummer. Julia gillar ju hummer så hon åt upp det mesta...

Det finns också tempel mitt i staden som är oförstörda sedan kriget och som är vackra att se på. Affärskommersen är också intensiv och det är ett östra asien som man hade förväntat sig. Vi avslutade dagen med en traditionell koreansk maträtt på en restaurang, Bipimpab, som är en blandning av ris, kött och grönsaker, d v s en god pytt i panna av ris. Julia åt en Whopper Meal så hon var väldigt nöjd! Vi har lärt oss mycket sedan vi kom hit och inser redan nu att ett år kommer att gå fort.




lördag 3 juli 2010

Äntligen helg

Veckan har gått fort. Jag har fått igång min email och strukturerat upp datorn olika kataloger så att jag kan hitta bland all information och orderverk. Det är alltid att göra när man tagit över en annan persons arbete. Veckan har avöst varandra med möten (samverkan och koordinering) samt besök på ambassaden och vår på bas (Yongsan Base). Varje onsdag åker jag ned till Seoul och besöker dessa ställen, dels för att hämta och lämna post men också för att skapa och vidmakthålla kontakter inom UNCMAC (United Nation Command Military Armistice Commission). Det ger mig också en möjlighet att kunna få vara hemma en natt i veckan. Sofie och Julia har varit igång hela veckan med olika besök i stan. Dem börjar bli duktiga att hitta och använda lokaltrafiken.

Vid mitt besök i Seoul i onsdags var jag runt på en massa ställen på basen för att kontrollera att alla dokument för våra tillkommande kollegor, Ulf och Stefan m familj, är färdiga så inget strul uppstår vid deras ankomst. Vi hade ju lite problem med vissa handlingar som medförde att Sofie fick svårt att handla på basens affärer t ex. Det blir det inte för Ulf och Stefan eftersom allt låg klart inför deras ankomst. Vädret är nu varmt och regnigt. Det är monsunperiod och den varar i några veckor om jag förstått det rätt. Igår fredag gick vi ut och handlade i en stor affär (Maxi x 2!) och det var härligt att vara ute på stan under kvällen. I affären var det smakprov överallt så vi gick där inne och sa tack till alla på Koreanska (Kamsa ham ni da) och var proppmätta när vi gick därifrån. En härlig affär. Hittade också kokt hummer så den fick åka ned i korgen för att avnjutas som en förrätt idag. Vem har sagt att en mission skall vara jobbig och besvärlig........

Kvällen blev senare popcorn, frukter och cola. Julia fick en vagn i affären till sin nya docka Molly så hon var nöjd hela kvällen. Idag lördag skall vi ut på en marknad som tjejerna var på under veckan. Det skall bli roligt att få komma dit med hela familjen. Det var visst ett hus fullt med leksaker där också så Julia är starkt benägen att åka dit. Tur att pappa har dollar i fickan! I morgon är det 4 juli och det kommer att firas mycket och stort här på basen. Basen är ju ett miniatyr samhälle av USA så det faller sig naturligt. Vi skall gå ut och se vad dem hittar på under morgondagen. Det brukar vara mycket aktiviteter för barn. Julia och jag var också på bio förra söndagen. Filmen började med att vi fick ställa oss upp och lyssna på den amerikanska och koreanska nationalsången....... Filmen var gratis om man hade US ID card (som jag har) så det får bli fler filmer när det är regnigt ute.